We zijn bang voor vetten

26-03-2019

We zijn bang voor vetten

Vetten zouden ons dik maken en slecht zijn voor hart- en bloedvaten. Door de jaren heen zijn we steeds minder vetten gaan eten. Ondertussen zijn er grootschalige onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat bepaalde vetten gezonder zijn dan we altijd hebben gedacht, én dat niet vetten maar suikers en geraffineerde koolhydraten de veroorzakers zijn van zowel obesitas als hart- en vaatziekten.

Het lijkt tegenstrijdig. Vet eten maar niet vet worden. Bedenk dat je lichaam een fabriekje is waarin allerlei ingewikkelde processen plaatsvinden. Boter of een ander vet wordt niet rechtstreeks onder je huid geplakt als extra vet. Boter wordt in je maag afgebroken, vermengd met andere sapjes zoals maagzuur en gal, waarna het in je darmen wordt omgevormd tot stoffen die je lichaam kan gebruiken als bouwstof of als energie. Vanuit je darmen komen deze stoffen in je bloed en van daaruit worden ze naar de behoeftige cellen vervoerd. Er is dus geen rechtstreekse verbinding van boter in je mond naar vetcellen op je billen.

Als je kiest voor de juiste vetten, kun je zelf iets goeds doen voor je hart. Dus niet de hoeveelheid vet is het belangrijkst, maar vooral het type vetten dat je kiest heeft invloed op je gezondheid.

Er zijn goede -en slechte vetten

Er zijn twee verschillende soorten vet: de goede en de slechte vetten. Verzadigde vetten en transvetten zijn slechte vetten omdat ze het cholesterolgehalte in het bloed kunnen verhogen. Onverzadigde vetten zijn goede vetten, omdat ze bijdragen tot de instandhouding van een normaal cholesterolgehalte in het bloed en daarmee een bijdrage aan de hartgezondheid leveren. De vervanging van verzadigde vetten door onverzadigde vetten in de voeding draagt bij tot de instandhouding van een normaal cholesterolgehalte in het bloed.

GOEDE VETTEN

Onverzadigde vetten zijn goede vetten. Ze dragen bij tot de instandhouding van een gezond cholesterolgehalte in het bloed. Goede vetten bestaan in twee variaties: poly-onverzadigde en mono-onverzadigde vetten.

Vetten spelen een belangrijke rol in onze voeding.

Poly-onverzadigde vetten vind je bijvoorbeeld in:

  • Vette vis zoals zalm, haring en makreel
  • Plantaardige olieën zoals zonnebloemolie

Mono-onverzadigde vetten vind je bijvoorbeeld in:

  • Olijfolie
  • Koolzaadolie
  • Sommige noten zoals paranoten
  • Avocado

Slechte vetten

Verzadigde vetten en transvetten zijn slechte vetten omdat ze het cholesterolgehalte kunnen verhogen.

Verzadigde vetten vind je bijvoorbeeld in:

  • Boter
  • Kaas
  • Room
  • Vet vlees

Transvetten vind je bijvoorbeeld in:

  • Snacks
  • Fastfood
  • Gebak

Het kiezen van gezonde vetten kan samen met gezonde voeding en levensstijl meehelpen om het hart gezond te houden. Vervang producten die rijk zijn aan verzadigde vetten door producten die meer onverzadigde vetten bevatten. Dit draagt bij tot de instandhouding van een normaal cholesterolgehalte in het bloed.

Zin in een tussendoortje? Kies voortaan liever voor snacks die weinig of de juiste vetten bevatten zoals onze Kyalin tussendoortjes. Controleer als je boodschappen doet steeds het etiket, om te zien of er niet te veel slechte vetten in het product zitten.