Suikers en Slapen

28-02-2019

Suikers en slapen

Vandaag vertel ik jullie over de samenhang van suiker en een goede of slechte nachtrust.Suiker zorgt uiteindelijk voor de aanmaak van het hormoon insuline in je lichaam. Wanneer je lichaam een constant verhoogd insuline niveau heeft, zorgt dat uiteindelijk voor een verminderde aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Hierdoor kun je moeilijker inslapen en slaap je vaak ook minder diep of ben je eerder wakker of tussentijds wakker.

Iedere keer als je eet, maakt je lichaam insuline aan. Afhankelijk van de zoete smaak van hetgeen je eet wordt bepaald hoeveel insuline het lichaam aanmaakt. Des te zoeter iets dus proeft, des te meer insuline wordt vrijgegeven. Daar komt bij dat je aan je lichaam vertelt dat het dag is wanneer je eet. Het wordt daardoor alerter en actiever. Terwijl je om te slapen juist rustiger moet worden. Pas vanuit rust en minder impulsen, maar ook duisternis, wordt melatonine aanmaak ´aangezet´. Een te hoog insulineniveau is dus niet bevorderlijk voor een goede nachtrust.

Als je weinig slaapt, is je insuline niveau gedurende de dag 25-50% hoger. Een hoge insulinespiegel kan als gevolg hebben dat de weefsels insuline resistent worden en daardoor minder glucose op kunnen nemen. Je hebt dan misschien wel voldoende glucose in je bloed, maar het wordt niet meer opgenomen in de cellen. Hetzelfde geldt voor de hersenen. Ook de hersenen zullen minder glucose op kunnen nemen. Je hersenen denken daardoor dat je sterft van de honger en gaan vragen om zoet. Op korte termijn voorzie je het brein daarmee wel van glucose, maar uiteindelijk is er een tekort op de langere termijn. Ook dit heeft weer invloed op de aanmaak van voldoende slaaphormoon.

  1. Slapen kost je lichaam veel grondstoffen. Vooral als je energie heel laag is, heb je deze grondstoffen vaak niet of minimaal beschikbaar. Hierdoor krijg je moeite met inslapen en doorslapen. Met name insulinereceptoren en de energiestofwisseling in de cel vragen veel energie. Wanneer je dus problemen hebt met je bloedsuikerspiegel (en een hoge insulinespiegel in je bloed hebt) wordt je energie uitgeput. Om het slaaphormoon melatonine aan te kunnen maken heb je onder andere de B-vitamines nodig. Maar juist die B-vitamines gebruikt het lichaam om suikers en granen te kunnen verwerken. En als ze gebruikt zijn voor de vertering van suikers, kunnen ze niet meer gebruikt worden voor de aanmaak van melatonine.

Als gezegd is je insulineniveau gedurende de dag 25-50% hoger wanneer je chronisch weinig slaapt. Hierdoor maak je meer vetcellen aan en sta je daarnaast geprogrammeerd op vetcellen aanmaken in plaats van vetcellen afbreken. Dit zorgt ervoor dat je meer zin krijgt in zoet en dat hetgeen je binnenkrijgt veel efficiënter richting vetopslag gaat dan naar het verbranden van koolhydraten. Hierdoor wordt je dus uiteindelijk dikker.