Op gewicht blijven tijdens de overgang

01-04-2019

Tijdens de overgang verandert je hormoonhuishouding en dat heeft invloed op je figuur (zoals je waarschijnlijk al hebt gemerkt). Maar je moet niet dikker worden, je kunt zelfs op een gezonde manier afvallen. Ik spreek uit eigen ervaring en ik heb al heel veel vrouwen geholpen.

In de overgang wordt je dikker , is dit normaal?

In gewicht bijkomen tijdens de overgang is iets wat de meeste vrouwen "normaal" vinden. Dat is wat ik ook vaak hoor tijdens mijn consult . Veel vrouwen denken dat dikker worden en je taille verliezen erbij horen en dat je er zelf geen invloed op hebt.

Je lichaam verandert, dat klopt maar je kunt er zelf juist heel veel aan doen om toch mooi in vorm en op gewicht te blijven. Ik geef je enkele tips om op gewicht te blijven in de menopauze en zelfs af te vallen.

Vroeger kon ik alles eten!

Vroeger kon je misschien "alles eten" zonder dat je aankwam. Of misschien eet je voor je gevoel zelfs minder en kom je toch aan. Dat kan wel kloppen, het heeft te maken met de veranderingen in je hormoonhuishouding.

1. Het oestrogeenniveau daalt

In de overgang daalt je oestrogeenniveau en dat resulteert in een andere verdeling van het vet in je lichaam. Als je gewoon blijft eten zoals voorheen en niet sport verdwijnt je mooie taille als sneeuw voor de zon.

Dit komt doordat oestrogeen de vetsopslag in je borsten en rond je heupen bevordert. Als je in de overgang minder oestrogeen hebt, nestelt het vet zich meer rond je taille en maakt je zandloperfiguur plaats voor een meer middelbare uitstraling.

Hierbij speelt nog ander proces een rol, wat de vetophoping rond je taille nog versterkt. Een theorie is dat je lichaam bij een dalend oestrogeenniveau probeert op een andere manier oestrogeen aan te maken. En omdat vetcellen kleine hoeveelheden oestrogeen aanmaken, probeert je lichaam meer vet in je vetcellen vast te houden... waardoor je dikker wordt.

2. Het progesteronniveau daalt

Een ander belangrijk hormoon in dit verband is progesteron. Ook je progesteronniveau daalt in de overgang. Hierdoor houdt je lichaam meer vocht vast.

3. Suikers worden minder goed verwerkt door je lichaam

En dan is er nog een derde hormoon dat mee speelt: insuline. Naarmate je ouder wordt, heeft je lichaam de neiging om minder goed op insuline te reageren. Met andere woorden, je lichaam verwerkt de suikers uit je bloed minder goed en slaat meer van wat je eet op als vet.

De toenemende insulineresistent maakt afvallen tijdens de menopauze extra moeilijk, zeker als je nog op de traditionele manier "vet-arm" en koolhydraatrijk eet.

4. Het stresshormoon cortisol

Veel vrouwen in de veertig realiseren zich niet dat ze al jaren met stress leven. Ze moeten zoveel ballen in de lucht houden: kinderen opvoeden, een leuke partner zijn, carrière maken en een rijk sociaal leven leiden. Vaak komt de zorg voor jezelf daardoor op de laatste plaats. Ik zie veel opgebrande vrouwen in mijn center en stress is een grote factor.

Stress veroorzaakt de productie van het stresshormoon cortisol in je lichaam. Op zich is dit een natuurlijk proces en bij acute stress is het goed, zodat je kunt vechten of vluchten. Daarna hoort het cortisolniveau weer te dalen.

Maar de moderne stress is vaak langdurig en dan heeft cortisol een negatief effect. Het breekt onder meer je spierweefsel af, waardoor je vetverbranding juist trager wordt (en je ook trouwens een middelbare houding krijgt). Spiermassa is moeilijk weer op te bouwen naarmate je ouder wordt, daarom pleit ik er ook altijd voor dat je stress oplost en goed blijft trainen, ook krachttraining.

Cortisol breekt niet alleen je spieren af, het versnelt ook de daling van oestrogeen en progesteron in je lichaam. Stress is dus een dubbele dikmaker.

Cortisol gebruikt dezelfde "grondstof" als oestrogeen en progesteron, namelijk pregnenolon. Als je lichaam cortisol moet aanmaken vanwege de stress, is er minder grondstof over voor de aanmaak van oestrogeen en progesteron. Hierdoor word je bij stress vaak nog sneller dik rond je taille en houd je meer vocht vast.

5. Je moet bewegen

Het is mijn ervaring dat de meeste vrouwen nauwelijks (meer) sporten als ze richting de overgang gaan.

Wist je dat je al na twee weken niet sporten 30 procent van je spierkracht verliest? Waardoor je vetverbranding trager wordt en je dus moeilijk afvalt. Ook oogt je lichaam daardoor ouder, worden je gewrichten stijver en krijg je een middelbare motoriek.

Veel vrouwen zeggen mij dat ze wandelen en fietsen. Maar dat is niet genoeg. Als je het belangrijk vindt om op gewicht te blijven zou je juist veel meer moeten trainen, zowel krachttraining als cardiotraining.

Hoe blijf je op gewicht in de overgang?

Welke stappen kun je nu het beste zetten om in de overgang niet aan te komen en als het nodig is ook af te vallen? Ik zet de stappen voor je op een rijtje.

Stap 1: Ga anders eten

Het is nu wel belangrijk dat je anders gaat eten dan voorheen, ook al denk je dat je gezond eet. Je kunt niet meer zo blijven eten als vroeger, want je vetverbranding is lager en je lichaam slaat het vet makkelijker op rond je taille.

Dit heeft te maken met de veranderingen in je hormoonhuishouding zoals ik hierboven beschrijf. Volg mijn 4 weken programma en ontvang je voedingsschema's en recepten voor vier weken, zodat je precies leert hoe je gezond eet in de overgang.

Stap 2: Ga goed trainen

Ik kan het niet genoeg benadrukken: naarmate je ouder wordt moet je meer gaan trainen in plaats van minder. Bij voorkeur afwisselend krachttraining en conditietraining. Neem dit serieus en laat je niet door je leeftijd weerhouden. VisionBody ,SlimCab , ons aanbod groepslessen geven je gegarandeerd resultaat , het is fijn je bent in groep en wordt door onze coaches steeds gemotiveerd.

Stap 3: weg met die stress

Heb je stress? Zorg dan dat je de spanningen voorgoed oplost. Besteed daar echt aandacht aan, het is belangrijk! Ik merk nog wel eens tijdens mijn consult dat vrouwen zó gewend zijn zichzelf weg te cijferen dat ze de stress maar als gewoon accepteren. Maar je bent nu op een leeftijd dat je voor jezelf mag zorgen.

Volg yoga, zoek een hobby, los eventuele ruzies en conflicten op en breng harmonie in je leven. Hierdoor maakt je lichaam minder cortisol aan en blijf je makkelijker op gewicht. Ook is het beter voor je algehele gezondheid.

Stap 4: Bespreek dit met de mensen om je heen

Als je deze stappen gaat toepassen krijg je een nieuwe balans in je leefstijl. Bespreek dit ook met de mensen om je heen, zodat je vrienden en eventuele partner het begrijpen en misschien ook mee gaan doen.

Misschien ben je bang een spelbreker te zijn, maar ik heb zelf ervaren dat de meeste mensen rond hun vijftigste wel graag gezonder willen gaan leven. Je komt in een andere fase en raakt meer bewust van de waarde (en de kwetsbaarheid) van het leven.

Neem gerust contact met me op indien je het 4 weken plan wil volgen.

Groetjes, Sandra