Magnesium tekort, teveel

11-05-2019

Wat is Magnesium?

Magnesium is een mineraal dat onder andere nodig is voor de vorming van bot en spieren. Het speelt ook een rol bij de overdracht van zenuwprikkels en een goede werking van de spieren.

Wanneer heb je een magnesium tekort?

Magnesium speelt een rol in veel processen in het lichaam waaronder de werking van enzymen. Het ondersteunt je geheugen en concentratievermogen. Voor het produceren van energie in de lichaamscellen is ook magnesium nodig. Het mineraal wordt opgenomen aan het einde van de dunne darm.

Magnesium voeding - Waar zit magnesium in?

Belangrijke bronnen om magnesium via je voeding binnen te krijgen zijn; Volkoren producten zoals brood, graanproducten, pasta maar ook (groene blad-) groenten, noten (amandelen), cacao, algen (spirulina) schelpdieren, melk en vlees.

Wat zijn de voordelen van magnesium?

  • Magnesium draagt bij een normale celdeling, het heeft een gunstige invloed op het celdelingsproces.
  • Magnesium speelt een rol in weefselgroei en weefselontwikkeling. O.a. de aanmaak van cellen (cel vernieuwing) en weefsels.
  • Voor een normale eiwitsynthese is ook magnesium nodig. Het helpt bij het opbouwen van lichaamseiwit.
  • Ondersteuning bij het behouden van een normale balans in de water- en mineralen-huishouding. (elektrolytenbalans).
  • Magnesium activeert de natuurlijke energie in het lichaam, het draagt bij aan het energieleverende metabolisme. Het helpt bij moeheid en vermoeidheid.
  • Magnesium is belangrijk voor de opbouw en het behoud van sterke tanden.
  • Magnesium bij geestelijke inspanning, geestelijke veerkracht en voor een heldere geest (leervermogen).
  • Magnesium heeft een positieve invloed op de werking van het zenuwstelsel.

Hoe weet je of je een te kort aan magnesium hebt?

Symptomen magnesium-tekort: Vermoeidheid en lusteloosheid , spierkrampen (magnesium is belangrijk voor het functioneren van de spieren).

Een gevolg van een magnesium-tekort is ook dat je minder goed vitamine D uit je voeding opneemt. Een vitamine-D-tekort kan dus veroorzaakt worden door een magnesium tekort. Magnesium is nodig voor voldoende vitamine D. Let op: het mineraal heeft veel goede effecten maar de tekort-symptomen kunnen ook andere oorzaken hebben. Medicijnen zoals oestrogenen, insuline, corticosteroïden en sommige antibiotica verlagen het magnesiumniveau.

Sporters kunnen gemakkelijker een magnesium-tekort opbouwen. De verbruikte energie tijdens het sporten vraagt om extra magnesium.

Tijdens de zwangerschap is er geen verhoogde behoefte. Maar soms helpt het wel bij de vermoeidheid.

Bij (langdurige) stresssituaties, zowel geestelijke als lichamelijke stress ontstaat een hogere behoefte aan magnesium. Magnesium is betrokken bij de productie van serotonine.

Hoeveel magnesium heb je elke dag nodig?

De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) bedraagt 330- 480 milligram voor vrouwen en 420-480 mg voor mannen.

Is te veel magnesium schadelijk?

Via voeding is een overschot aan magnesium niet mogelijk. Te veel magnesium in je lichaam kan alleen ontstaan na inname van supplementen, magnesiumzouten of mineraalwater waar veel magnesium in zit of door een ernstig verstoorde nierfunctie. Krijg je eenmalig of voor korte tijd te veel magnesium binnen, dan is dat doorgaans niet schadelijk. Langdurig te veel van dit mineraal binnenkrijgen kan wel nadelig zijn voor je gezondheid.

Hypermagnesiëmie (magnesiumoverschot)

Bij een magnesiumoverschot krijg je per dag meer dan 250 milligram extra magnesium binnen. Je hebt dan te veel van dit mineraal in je bloed. Wanneer je vaak en langdurig een teveel aan magnesium binnenkrijgt, kan dit leiden tot:

  • Misselijkheid
  • Diarree
  • Braken
  • Dorst
  • Een verstoorde ademhaling
  • Een algeheel zwaktegevoel
  • Een verlaagde bloeddruk