Gezond eten bevordert je sporten

22-02-2019

Gezond eten bevordert je sporten.

Onderschat het belang van gezonde voeding niet als je je conditie wil verbeteren. Het is niet altijd even makkelijk om je eetpatroon aan te passen aan je extra energieverbruik dat je hebt tijdens het sporten. Een gezond voedingspatroon creëren is een kwestie van gewoonte en bijsturen waar nodig is. Blijf realistisch en maak eerst een paar kleinere aanpassingen, die je makkelijk kan volhouden. Zo blijf je gemotiveerd en bouw je stap voor stap aan een gezond voedingspatroon dat ook op langere termijn vol te houden is. De kleinste aanpassingen zorgen al voor een groot verschil voor je fysieke én mentale gezondheid.

Begin bijvoorbeeld je dag met een glas water met citroensap.

De voordelen:

Citroensap is rijk aan vitamine B en vitamine C (goed voor het immuunsysteem)

Bevat calcium, magnesium en een heleboel antioxidanten.

Zuiverend voor je lever

Voorkomt een vervelend opgeblazen gevoel

Bevordert gewichtsverlies

Nog te veel sporters slaan het ontbijt over. De toevoer van koolhydraten en eiwitten uit het ontbijt is nochtans enorm belangrijk en beïnvloedt het verloop van de dag. Is die toevoer te laag, dan verslappen je waakzaamheid, aandacht en concentratie, deels wegens hypoglykemie. Deze verschijnselen zijn nog duidelijker als er te veel tijd zit tijd tussen het ontbijt en de lunch, of als je traint op de middag. Het zal dan ook een invloed hebben op het goede verloop van je training en de recuperatie achteraf. De volgende maaltijd kan de tekorten van het overslaan van je ontbijt niet compenseren.