Eiwitten , wat , waarin , hoeveel ??

26-02-2019

Vandaag vertel ik jullie over eiwitten , wat is het , waar vindt je ze , hoeveel moet je ervan eten.

Eiwitten zijn voedingstoffen voor je lichaam net zoals koolhydraten en vetten. Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen van je lichaam.
Een ander woord voor eiwit is proteïne. Bijna alle voeding bevat eiwitten. Eiwitten zitten in zowel plantaardige als dierlijke producten.

In totaal zijn er 22 verschillende aminozuren. Een aantal van die aminozuren kan het lichaam zelf aanmaken als deze niet voldoende binnenkomen via de voeding maar er zijn ook 9 aminozuren die het lichaam niet zelf kan aanmaken, deze worden essentiële eiwitten genoemd. De essentiële eiwitten zijn leucine, lysine, methionine, phenylalanine, tryptofaan, glutamine en arginine. Krijg je te weinig van deze eiwitten binnen via de voeding, dan kun je last krijgen van vermoeidheid, haaruitval, verlies van spierweefsel en een verstoorde hormoonhuishouding.

Wat doen eiwitten met ons lichaam eigenlijk? Waar koolhydraten vooral gebruikt worden als brandstof voor het lichaam, dienen eiwitten meer als bouwstof en geven ze stevigheid aan al onze cellen in het lichaam. Verschillende organen en systemen zijn afhankelijk van eiwitten om goed te functioneren. Onze spieren hebben hebben een regelmatige aanvoer van eiwitten nodig om te herstellen. Vergeet niet dat ook ons hart een spier is evenals ons middenrif wat de longen in- en uit laat zetten? Het immuunsysteem maakt gebruik van bepaalde eiwitten om afweerstoffen aan te maken en sommige hormonen zijn ook uit eiwitten opgebouwd. Bepaalde snel delende weefsels in ons lichaam zoals ons darmslijmvlies hebben voor de opbouw van nieuwe cellen telkens eiwitten nodig. Verder spelen eiwitten een rol in de stofwisseling van het lichaam omdat ze onderdeel uitmaken van enzymen.

Waar vinden we eiwitten ? je hebt dierlijke en plantaardige eiwitten.

  • dierlijke producten zoals vlees, vis, eieren en zuivel bevatten alle essentiële aminozuren die goed opgenomen worden door het lichaam.
    Daardoor worden ze ook wel hoogwaardige eiwitten genoemd. Een dierlijke eiwittopper is vis.
  • plantaardige voedingsmiddelen zoals noten, zaden, paddenstoelen, granen en groenten bevatten ook eiwitten. Deze zijn niet helemaal compleet omdat ze niet alle aminozuren bevatten.
  • En hoeveel eiwitten hebben we dagelijks nodig? De hoeveelheid eiwitten die we nodig hebben, verschilt per situatie. Ben je bijvoorbeeld ziek, dan gebruikt je immuunsysteem veel meer eiwitten om afweerstoffen aan te maken. Ook mensen met grote brandwonden hebben veel extra eiwitten nodig om het beschadigde weefsel weer op te bouwen. Doe je veel aan krachttraining, dan beschadig je telkens je spieren een klein beetje. Met toevoer van eiwitten worden die even wat sneller gerepareerd. Ook zwangere vrouwen en vegetariërs hebben een grotere behoefte aan eiwitten.
  • Over het algemeen kun je zeggen dat je tussen de 0,8 en 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig hebt.

Als je wilt vermageren kan het helpen om meer plantaardige of dierlijke eiwitten aan je dieet toe te voegen en je koolhydraten voornamelijk uit groenten en fruit te halen. Eiwitten verzadigen enorm en zorgen dat je lange tijd geen honger hebt. Het afbreken van eiwitten kost het lichaam meer energie en tijd. Ook stijgt de bloedsuikerspiegel door het eten van eiwitten niet of nauwelijks. Dit is gunstig want een stabiele bloedsuikerspiegel geeft minder trek in zoetigheid. Wanneer men een eiwitrijk dieet gebruikt, wordt er altijd gewaarschuwd voor de belasting van de nieren. De nieren moeten namelijk urinezuur afvoeren, een afvalstof is die vrijkomt bij de omzetting van voornamelijk dierlijke eiwitten zoals vlees. Een te hoog urinezuurgehalte in het bloed kan zorgen voor stijfheid, pijn en jicht. Ook kan een teveel aan urinezuur de zuur/base huishouding in het lichaam verstoren. Wanneer je veel eiwitten eet, bijvoorbeeld bij krachtsport of met een dieet, dan is het belangrijk grote hoeveelheden groenten en fruit te eten. Deze bevatten basische mineralen die verzuring van het lichaam en belasting op de nieren tegengaan.