Bekkenbodem oefeningen 

19-03-2019

Vandaag vertel ik jullie graag over het verstevigen van je bekkenbodem.

De bekkenbodem bestaat uit bindweefsel en spieren die aan de onderzijde van het bekken liggen en die er samen voor zorgen dat de organen in het bekken worden gedragen en aan de onderzijde het bekken afsluiten.

De bekkenbodemspieren bestaan uit verschillende spierlagen die met elkaar samenwerken. Dat gebeurt voor een deel zonder dat we het in de gaten hebben, maar er is ook een groot deel waar we zelf bewuste controle op kunnen uitoefenen. Het is niet mogelijk om maar een klein deel zelf aan te spannen. Het is meer een 'alles-of-niets' fenomeen.

De bekkenbodem wordt vaak een hangmat genoemd. Het draagt immers de buikorganen. De bekkenbodem moet aanspannen om de urine en/of ontlasting op te houden, maar zal ook goed moeten ontspannen om te kunnen plassen of ontlasten.
Maar ook tijdens hoesten of tillen moet de bekkenbodem extra werk verrichten om te zorgen dat de organen op de juiste plaats blijven en dat er geen urine of ontlasting naar buiten komt.

Een goed werkende bekkenbodem zorgt er voor dat...

  • je de urine of ontlasting goed kunt ophouden, ook bij hoesten of zwaar tillen
  • je windjes goed kunt ophouden
  • de organen in het bekken niet uitzakken
  • je goed kunt plassen en je blaas helemaal leeg plast
  • je goed en volledig de ontlasting kwijt kunt
  • je kunt vrijen zonder pijn
  • je een goede stabiliteit hebt van het bekken in samenwerking met de spieren van de romp en om die reden geen chronische lage rugklachten hebt

Voor vele mensen zijn de bekkenbodemspieren onbekend. Weinigen doen er dan ook moeite voor om ze in conditie te houden. Meestal sta je er pas bij stil als je last krijgt van allerhande klachten zoals urine- of ontlastingsincontinentie, verzakkingen van blaas, darm of baarmoeder, moeilijkheden tijdens het vrijen, rugproblemen ...

Je hebt er nochtans alle belang bij om je bekkenbodem te verzorgen en regelmatig bekkenbodemspieroefeningen te doen. Je voelt je zowel fysiek als mentaal beter in je vel als deze spieren in goede conditie zijn.

Met ons VisonBody systeem bieden we een specifieke en doelgerichte training aan die ervoor zorgt dat de bekkenbodemspieren (de dieper gelegen spieren) zich aanspannen. 2x20 min per week onder begeleiding.

Heb je interesse in een aangepast programma , laat het me weten zodat we dit samen kunnen opmaken .