12 kruiden en specerijen die je helpen bij het afslanken

12-03-2019

Kruiden en specerijen die je kunnen helpen bij het afslanken.

Sinds de oudheid worden er specerijen gebruikt. Ze hebben dan ook een grote rol gespeeld in de geschiedenis. Bij alle kruidengeneeskunde-tradities (zowel westerse als niet-westerse), die overigens al minstens 50.000 jaar teruggaan, gaat het erom de balans terug te vinden in zowel lichaam als geest.

Dit geldt ook voor het verbranden van vet. De kilo's gaan er niet afvallen, maar in combinatie met een gezond voedingspatroon en voldoende beweging is dit een goede , natuurlijke en goedkope manier om bij te dragen aan een goede stofwisseling. Het werkt dan ook motiverend om iets nieuws te ontdekken en te variëren binnen je dagelijkse keuken.

Wat zijn kruiden en specerijen?

Kruiden en specerijen bestaan uit vermalen bladeren, wortels, bloemknoppen, stengels, vruchtdelen of zaden van een plant. Al deze extracten geven kleur,smaak en geur aan ons voedsel.

Er bestaan ook veel samengestelde kruidenmengsels, zoals kerrie en Provençaalse kruiden. Het verschil tussen kruiden en specerijen is dat kruiden vaak afkomstig zijn uit landen met een gematigd klimaat. Vooral de stengels en bladeren van de plant worden gebruikt.

Specerijen zijn vaak afkomstig uit landen met een tropisch of subtropisch klimaat. Bij de verwerking worden hier vooral bloemknoppen, peulen en wortels van de plant gebruikt.

Wanneer je bijvoorbeeld een fruit smoothie drinkt, stijgt je bloedsuikerspiegel. Drink je diezelfde fruitsmoothie met een theelepel kaneel dan stijgt je bloedsuiker minder. Je lichaam hoeft dan minder insuline aan te maken om de glucose af te voeren naar je cellen.

Insuline zorgt er ook voor dat het overschot aan glucose wordt opgeslagen in je vetcellen. Daarom wordt insuline vaak het vetopslag-hormoon genoemd. Kaneel helpt bij een betere glucose balans en dus ook bij minder vetopslag. Kaneel werkt ook krampstillend en is dus goed voor de darmen.

Tevens helpt kaneel de spieren om meer eiwitten aan te maken en dat is gunstig bij het sporten. Je kunt het gebruiken in bijvoorbeeld yoghurt, kwark, havermout, brinta, op een fruitsalade, op ongezouten zilvervliesrijst met roomboter en in diverse smoothies.

Of bijvoorbeeld op (boekweit)pannenkoeken, (zelfgemaakt) speltbrood, en in koude of warme dranken is kaneel een heerlijke toevoeging.

Maar ook in hartige gerechten zoals stoofpotjes, bonengerechten en kip. In de Indiase keuken wordt kaneel veelvuldig gebruikt.

Dosering: vanaf 1 theelepel. Een stokje kaneel werkt evengoed als kaneelpoeder (kun je ook lekker op sabbelen als alternatief voor snoep). Bewaar deze koel en droog.

2. Komijnzaad

De originele naam is djinten. Deze specerij heeft een nootachtige smaak. Het ijzer in komijnzaad zorgt voor meer energie zodat je ook meer vet verbrandt.

Het zorgt voor een goede spijsvertering en werkt ontstekingsremmend en ontgiftend. Door gebruik van komijnzaad bij koolsoorten zorg je ervoor dat de spijsvertering nog beter verloopt.

Verder kan je het gebruiken in kipgerechten als kerrie en tandoori, couscous en tajine (marokkaanse stoofpot) en chili con carne.

3. Gember

Werkt goed voor de spijsvertering en de verbranding van calorieën. Het werkt ontgiftend en helpt dus tegen darmklachten zoals diarree.

Te gebruiken in de thee, de soep, smoothies, in (gezonde!) koekjes en in (zelfgemaakte en/of biologische) confituur.

Verder smakelijk op kip, op vlees- en rijstgerechten, bij wild en bij zoete groenten zoals wortel en pompoen.

4. Cayennepeper

Ook wel rode peper of chilipeper genoemd. Stimuleert eveneens de vetverbranding en remt bovendien de eetlust. Zorgt tevens voor een goede stoelgang en geeft energie.

Te gebruiken in bijvoorbeeld een roerbakschotel, soepen, sauzen, dips en dressings (op gezonde basis van olijfolie, azijn of yoghurt), vis en nasi. Met name in de Mexicaanse en Indonesische keuken gebruikt men allerlei soorten pepers.

Was de pepers voor gebruik. Verwijder het steeltje en eventueel de zaadlijsten. Snijd de peper in kleine stukjes. Gebruik niet teveel, anders overstemt de smaak teveel en kun je last van je maag of huid krijgen. Hoe kleiner de pepers, des te pittiger zijn ze.

5. Munt

Geeft ook een verzadigd gevoel na de maaltijd. Lekker in thee en over fruitsalades, in je smoothies, salades, kip, lam, groenten zoals wortels en sperziebonen, koude en warme soepen.

6. Kurkuma

Werkt zuiverend, brengt je stofwisseling in balans en verwijdert schadelijke stoffen uit de lever. Voor een betere opname van de specerij kun je deze mengen met peper.

Kurkuma is een hoofdbestanddeel van curry's. Het wordt veel gebruikt in Oosterse gerechten over vlees, vis en eieren, maar is ook lekker in sauzen en soepen en om je dressings een piccalilly-achtige smaak te geven. De gele kleur geeft overigens af, dus kijk uit voor je handen en kleding!

7. Peterselie

Behalve als garnering voor salades, soepen en sauzen kun je peterselie ook in je smoothie mengen. Je kunt er ook op kauwen; dit werkt goed voor een frisse adem. Dit kruid dient niet meegekookt te worden want dan verliest het z'n smaak.

8. Kruidnagel

Te gebruiken in onder andere stoofgerechten, rode kool, wild. De kruidnagel zelf kan je beter niet opeten vanwege de sterke smaak.

9. Mosterdzaad

Activeert het metabolisme (de stofwisseling). Je kunt zelf allerlei soorten mosterd maken. Ook kun je mosterdzaad door je zelfgemaakte ketchup mengen, en is het lekker over groenten en salades.

10. Oregano

Eveneens goed voor de spijsvertering. Zeer geschikt om op oliebasis te bewaren bij gebruik in de Mediterraanse keuken. Kan ook thee van worden gezet.

11. Paprikapoeder

Verkrijgbaar in milde vorm en scherpe vorm (deze laatste is afkomstig uit Hongarije). Niet meekoken met het gerecht. Wordt veel gebruikt in de Mexicaanse keuken (bijvoorbeeld in Cajunkruiden). Lekker over koolsoorten zoals bloemkool, in sauzen, soepen en salades, over goulash en over (gevulde) eieren.

12. Venkelzaad

Heeft een vocht afdrijvende werking. Anijsachtige smaak. In India wordt het als vast ingrediënt gebruikt in gerechten. Lekker in de bolognese-saus, op vis, in curry's en in desserts. De zaadjes kort roosteren geeft een krachtigere smaak.